Paleolivet: Anmeldelse af Lurch Spirali kompakt spiralizer

fredag den 2. maj 2014

Anmeldelse af Lurch Spirali kompakt spiralizer


Jeg hoppede lidt af glæde, da jeg fandt ud af hvor nemt og hurtigt, man egentlig kan lave paleo pasta til hele den store familie, når man har en Lurch spiralizer.....

En anmeldelse af Lurch Spirali spiralizer! Og sammenligning mellem den  klassiske model og  kompakt modellen.


Anmeldelse af Lurch Spirali Spiralizer.

Denne anmeldelse gælder begge modeller - Lurch spiralizer kompakt og klassik. Jeg ejer den  klassiske model, men har haft super-modellen til test, inden den blev til en præmie i en give-away!

Fordele:
Da jeg startede med at lave pasta af squash til min familie, brugte jeg et juliennejern. Det virkede, men ..."bandeord"... det tog lang tid! Første gang jeg prøvede med min Spiralizer, stod jeg der og hoppede lidt af glæde! Det gik stærkt og var ret sjovt.

Mange muligheder.
Siden har der været både tonsvis af grønsager i gennem den. Fx squash, agurk, tykke gulerødder, rødbeder, kinaradise. Se evt. indlægget fra i går - "Will it spiralize?". Der findes forskellige små håndholdte modeller der kan lave lignende spiraler, men de er langt mere begrænsede i, antallet af grønsager der kan anvendes. Og mange har også et betydeligt spild, sammenlignet med Lurch Spiralizeren.

Mere grønt i børn.
Jeg har fået ungerne til at spise noget kinaradise, selv om de dagen før ikke ku li´det. Men da det var i salaten i spiralform gled det lige ned.
Og de er vilde med de lange fine gulerodsspiraler. Spiralerne gør det sjovt for børn at spise grønsager!  Og den kan lave dem i flere former!
En skrev til mig på FB, at hun havde fået sine børnebørn til at spise mere grønt på den måde. Alle tricks gælder!

Lille arbejdsindsat.
Det tager under 1 minut at køre en hel squash til pasta. Jamen, hurra. Især fordi i vores familie, skal der mindst 4 squash til en gange Paleo spaghetti. Så det er faktisk hurtigere end at koge gammeldags pasta! Og sundere. Selv ungerne kan betjene den - og de synes det er sjovt.

Ulemper:

Rengøring.
Som al andet køkkengrej skal den gøres rent. Der kan sidde lidt grønt fast i indsatsene. Om 2 dage, kommer der et indlæg med Tips og tricks til din spiralizer. Her finder du løsningen på den udfordring.

Sugekopper
Spiralizeren har sugekopper til at holde den fast på bordet. Fedt! Men altså ikke lige på min træbordplade. Der sidder de nemlig ikke fast, så jeg har testet lidt rundt i køkkenet, og fundet ud af at bruge enten den keramiske kogeplade (når den ikke er varm) eller spisebordet. Du kan godt spiralize uden at have sugekopperne til at sidde fast, men det kræver lidt mere teknik.

Størrelse
Den fylder lidt mere end de håndholdte. Den er ca. samme størrelse som en brødrister. Jeg foreslår UD med brødristeren og IND med spiralizeren :-) For mig har det været en prioritet at finde plads til min spiralizer, fordi jeg synes den er en kæmpe hjælp i Paleo køkkenet.


Sammenligning mellem Lurch Spirali Spiralizer "Klassik" og "Kompakt"

Mange er glade for kompakt modellen, fordi den virker lidt mere robust.

Jeg har taget en serie sammenligningsbillede, du kan se. Min klassik model er blå, og kompalt modellen er grøn (men bemærk klassik modellen får også i grøn).

Størrelse/Udseende:

Herover ser du de 2 modeller fra begge sider. Man kan godt fornemme, at kompakt modellen (den grønne) er lidt mere robust. Men man kan næppe kalde den kompakt fordi den fylder mindre, for forskellen mellem de 2 i størrelse, er ikke så stor. Bemærk dog, at på den klassiske model, stikker de ekstra indsatse ud, hvor de er pænt integreret i kompakt-modellen (med de matchende sugekopper, hi hi). Derfor er kompakt modellen et lille point foran klassik-modellen.

Spiral-indsatse:

På klassikmodellen (de blå i dette tilfælde) Fås et blad til tynde spaghettier og et til tykke spaghettier og et til brede spiraler. På kompaktmodellen får må du undvære bladet til de tykke spaghettier, til fordel for et blad med mindre hul.
Det synes jeg er en fordel. Der hvor du kan bruge det mindre hul, opnår du også mindre spild. Det er fx godt til gulerødder! Og jeg bruger alligevel aldrig den indsats til de tykke spaghetti. Så her vinder kompakt modellen.

Slæderne/Håndtag. (Læs her hvis du er venstrehåndet)
Cirklen med pigge (ved ikke om den har et officielt navn?) der holder fast i din grønsag, er lidt større på klassikmodellen. Jeg har oplevet 1 gang ved brug af kompakt-modellen, at jeg ærgrede mig over, at den ikke var lige nummeret større. Jeg ved dog ikke, om det havde gjort en forskel, da jeg ikke testede.
En bemærkelsesværdig forskel på de to modeller er håndtaget. På klassik modellen sidder det fast og kan vippes ind. På kompakt modellen er det længere og bliver stukket ind i et hul på slæden, ved brug. Det har 1 ulempe og 2 fordel. Ulempen er, at du kan risikere det falder ud, hvis du fumler lidt. Så må du sætte det i igen. Jeg synes dog, det opvejes af fordelene. 1) At håndtaget er længere, gør det nemmere at betjene. 2) At det er løst, betyder at det kan anvendes fra begge sidder, og dermed er det ligeså nemt at være venstrehåndet som højrehåndet.

Konklusion:
Kompakt modellen koster lidt mere end klassik modellen, men jeg synes det er pengene værd. Du får en mere strømlinet model, en indsats med lille hul og en bedre mulighed for venstrehåndede.
Hvis økonomi er vigtig, vil jeg anbefale den klassiske spiralizer da den fuldt ud opfylder behovet.

Hvis du endnu ikke har en spiralizer, kan de købes her:
Kompaktmodellen (Fedest): Lurch Spiralizer kompakt.
Alm model (Billigst): Spirali spiralizer


*******************************************************
Du kan finde inspiration og opskrifter til brug af din spiralizer her:
10 ideer til brug af spiraler
Ovnbagte krydrede spiraler
Pink Paleo Pad Thai m And
Paleo pad thai
Spiralsalat
Paleo Spaghetti med kødsovs
Paleo spaghetti kødsovs med skjult lever
Torsk i tomat og oliven
Spiralsalat med kinaradisse

Siden indeholder affiliate-links. Du støtter bloggen ved at handle disse links uden at det koster ekstra for dig. Tak! Jeg anbefaler kun produkter, jeg selv elsker og bruger til dagligt.

5 kommentarer:

  1. Det lyder rigtig spændende med sådan en spiralizer, den kunne jeg da godt tænke mig at vinde:-)
    Mvh Lone

    SvarSlet
  2. Gad også godt vinde den. :-)

    SvarSlet
  3. jeg kan ikke få fat i den hvor jeg kommer og handler.
    men jeg vil gerne have sådan en fordi jeg lever af grønsager
    Nancy

    SvarSlet
  4. Tak for den gode beskrivelse :-)
    Har du testet den helt nye? Det ene af dine links linker til en grå udgave.
    Mvh Camilla

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet