Paleolivet: Paleo Spaghetti med kødsovs

tirsdag den 11. oktober 2011

Paleo Spaghetti med kødsovs

4/10


Dagens aftensmad var Paleo spaghetti med kødsovs. Spaghetti bliver lavet af squash. Har du ikke prøvet det endnu? Jeg synes det fungere rigtig godt.Jeg har set lidt forskellige fremgangsmåder, men denne her virker godt. (Se forslag til vinterudgave i bunden af indlæg)
Jeg tager et par mindre squash eller en MEGET stor squash. Er den stor og tyk-skallet, vil jeg anbefale at skrælle den. Herefter laves strimler med mit Julienne-jern. Dem smider jeg på et rent viskestykke. Hvis jeg har tid, får de lov at ligge der en times tid eller to. De må godt tørre lidt ud, så de ikke bliver for fugtige i sidste ende.
Edit: Jeg har efter dette indlæg, anskaffet mig en spiralizer, det går lidt hurtigere at lave squashpasta på, hvis man skal lave til mange!
Kødsovs laves efter din sædvanlige opskrift. Min variere fra gang til gang, men noget a la,
 

Kødsovs a la Paleolivet

2 fed Hvidløg (hvis du følger linket her, kan du læse, hvorfor jeg er så vild med min hvidløgspresser)
2 hakkede løg
½ kg Hk oksekød
1 ds flåede tomater, evt også koncentreret tomatpure.
Revne grønsager hvad køleskabet lige byder 
Gerne champignon i skiver,
Salt, peber, oregano, merian.

Svits løg og hvidløg i gryden. Smid kødet oveni og brun det, mens du sørger for det smuldrer. Tilsæt grøntsager og krydderier og lad koge 2 min. Tilsæt tomater og lad koge yderligere 10 min. Smag til om løg er møre inden du servere.
Når kødsovsen er klar tilbereder du ”pasta”. Squash strimlerne smides på en pande med olivenolie og saltes og steges max 2 min. Hvis i er mange, så gør det over flere omgange.
Velbekomme! Mine drenge spiste det med stor fornøjelse. Da min blev lidt grønlig (ikke helt så grøn som på mit foto), så de vidste godt det ikke var rigtig pasta, men ingen kommenterede det! Havde den været hel hvid, tror jeg såmænd godt de kunne have narret en sulten..
**********************************************'
For en vinter udgave af Spaghetti med kødsovs, plejer vi at bruge fintstrimlet kål, fx hvidkål. Du kan vælge at vende det på panden, som med squashen eller lige dampe det hurtigt, så det bliver blødt og lækkert.

OBS. Prøv også Paleolivets kødsovs som ud over hakket kød indeholder lever. Det kan egentlig ikke smages, men du får noget sund indmad med! Win Win.

Indlægget indeholder affiliatelinks.

2 kommentarer:

  1. Det er også et hit her :)
    Jeg sørger dog altid for at stoppe med at strimle når jeg når midten- der synes jeg den er for våd.

    SvarSlet
  2. Ahhh, det skal absolut prøves - jeg er startet på stenalderkost for ca 2 uger siden, har været glutenfri siden maj og savner spaghetti med kødsovs HELT VILDT.
    Jeg har i stedet spist baget knoldselleri skåret ud i lange stykker - det smager dejligt, men er jo lidt mere specielt i smagen.
    Tak for en cool blog :)

    SvarSlet