Paleolivet: Rucolapesto

lørdag den 14. juli 2012

Rucolapesto

Efter at køkkenhaven i flere år primært har bestået af drivhuset, pga den tabte kamp mod dræbersneglene, har Klaus i år bygget et højbed, med sneglekant til mig og nu vokser det livligt og i fred derude.
Jeg havde nogle ældgamle rucolafrø, som jeg lige kastede 2 rækker af, og de vokser jo som sindsyge! Wauw.

Nå, men som ren salat, er den svær at sælge til ungerne og personligt foretrækker jeg altså også, at blande den med mere neutrale salater.
Men alle elsker pesto, ikk?


Jeg har jo tidligere skrevet om skvalderkålspesto, og det vil jeg stadig gerne anbefale, hvis du ikke har rucola i din have. I min have er skvalderkålene i mellemtiden blevet temmelig store og sejlivede og derfor ikke så delikater (der er åbenbart ikke nogen der luger! Hmmm!!).

Denne her opskrift sælger grønsager til kræsne børn - læs længere nede!

Rucola pesto

2 store håndfulde skyllet rucola (har de fået blomster, så bare tag dem med eller pynt salaten med dem)
1 lille fed presset hvidløg
½ presset økocitron
1 dl koldpresset olie (prøv dig lidt frem, måske skal der mere til)
½ dl solsikkekerner eller cashewnødder eller pinjekerner
2 spsk revet fåre pecorino (eller alm. parmasan eller gærflager* for mælkefri udgave )
salt og peber

Blende blende, smag til efter præferencer og juster konsistens med olie

Brug det  på salat eller til en gang squash pasta. Hvis du tilhører den Paleoretning, der spiser kartofler med mellemrum, så smager det himmelsk på nye kartofler. Dyp grønsagstænger i det! Smid en kæmpe klat på dit kød! Smid en klat i din morgenomelet. Mummss, alt smager bedre med pesto

Historien om kræsne børn og grøntsager med pesto:
Jeg har faktisk fået vores venners søde 11 årige dreng til at spise squash, ved at servere det som pasta smurt godt ind i denne pesto. "Hmmm, jeg kan normalt ikke li squash, men på denne her måde smager det godt" sagde drengen!! (SÅ så man lige mig blive stolt)

Bedet? Kan du se herunder sammen med et stk 12 årig dreng med jumbobog - sommerferie!!


*Om gærflager:
I Pesto er  gærflager  virkelig et glimrende alternativ, når man ikke tåler eller spiser ost.
Hvis du vil vide mere om gærflager har jeg skrevet om dem her: Hvad er gærflager?

Andre af Paleolivets pesto-opskrifter:

PS. Har du set?
Hvis du også er begejstret for mad der er hurtigt at lave, så meld dig til nyhedsbrevet og få en pdf med 7 hurtige Paleo-retter! Du kan tilmelde dig lige her: Ja tak til nyhedsbrev.

Hulehilsen Malene


Ingen kommentarer:

Send en kommentar