Paleolivet: Kom migrænen til livs - del 2

tirsdag den 9. maj 2017

Kom migrænen til livs - del 2

Paleolivet grøntsager

Hej! 

Jeg hedder Gitte Hildebrandt og jeg arbejder med migrænevenlig livsstil. Jeg er gæsteblogger i dag her hos Malene. For nylig skrev jeg indlægget ’Får du migræne af noget, du spiser eller drikker?’. Det kan du læse her



Sådan tester du, om du får migræne af noget i kosten

Når du vil teste, om du får migræne af noget i kosten, er der flere måder du kan gribe det an på. Du kan f.eks. starte med at udelukke aspartam (E951) i 14 dage og se, om det gør en forskel for din migræne. 

Tilsætningsstoffer skal deklareres, de står altså på varedeklarationen og derfor er det lettere at få øje på dem, end på de biogene aminer (tyramin, phenylethylamin, octopamin og histamin), som kræver viden om, hvor de findes. Du finder dem typisk i modnede og lagrede madvarer. Du kan se eksempler på, hvor i maden, du finder dem i tabellen herunder.


Tyramin
Overmoden frugt og grønt, surdejsbrød herunder rugbrød, 🐟 røget fisk, røget kød (f.eks. bacon), oksekød (der har hængt), røget pålæg, modnede sild, stærk ost, bouillonterninger, fond og soyasauce

Phenylethylamin (PEA)
Aspartam, 🍷 rødvin, øl, vin, kakao og chokolade

Octopamin
 🍋 Citrusfrugter, løg, hvidløg, tomater

Histamin
Jordbær, spinat, tomater, sojabønner, bønnespirer,   🍌 banan og ananas🍍. Alle typer brød bagt på surdej


Sørg for at være grundig, mens du tester. Spiser eller drikker du bare en ting med aspartam (E951) og det er en af dine triggere, risikerer du at få migræne.

Måske har du allerede en fornemmelse af, hvad der trigger din migræne?

I den periode, hvor du tester tager du højde for andre triggere også i din vurdering af, om aspartam f.eks. giver dig migræne. Er du stresset, har menstruation og er træt f.eks., så får du lettere anfald. Den samlede mængde af triggere har nemlig en betydning. Oplever du en bedring ved at udelukke f.eks. aspartam, så er aspartam muligvis en trigger. Prøv nu at introducere det i kosten igen og se, hvad der sker. Får du migræne, så er aspartam en trigger. Fokus er nu på løsningen. Hvad kan du spise eller drikke i stedet for?


Kosten og hormonel migræne

Under menstruation er indholdet af tyramin i blodet højere. Du er derfor også mere følsom overfor fødevarer med tyramin, hvis tyramin er en trigger, når du har menstruation. Når du spiser mad med tyramin og det er en trigger hos dig, trækker visse blodkar i hjernen sig sammen og udvides efterfølgende. Dette med et tryk på den følsomme hjernehinde, der giver migrænen. Når du ved menstruation har mere tyramin i blodet, skal der ikke så meget til for, at tyramin ophobes i blodet og udløser et migræneanfald. 

Fødevaremigræne er en intolerance og det betyder, at visse enzymer arbejder langsommere, så f.eks. tyramin nedbrydes langsommere. Især ved menstruation, da den totale mængde af tyramin i blodet er højere. 

Du kan med fordel udelukke fødevarer med tyramin i de dage, hvor du har menstruation og derved påvirke den samlede mængde af tyramin i blodet. Så mindskes risikoen for, at et anfald trigges, hvis tyramin altså er en af dine triggere. Det kan du ikke vide, før du har testet det.


Udelukkelsesdiæt

Der er flere måder at teste, om du har fødevaremigræne. Du kan f.eks. vælge at gå på en såkaldt udelukkelsesdiæt (eliminationsdiæt). Det vil sige, at du i 14 dage udelukkende spiser migrænevenlige madvarer

Allerede efter en 3-4 dage vil du kunne mærke en forbedring, hvis kosten er en trigger for dig. Efter 14 dage vurderer du, om du har oplevet bedring og kan da begynde at teste, hvad du reagerer på ved at introducere det i rigelige mængder. F.eks. ved at spise stæk ost for at se, om tyramin er er en trigger.


Jeg tilbyder vejledning online i migrænevenlig livsstil og virker det uoverskueligt at skulle gå vejen selv, så er et forløb hos mig en mulighed. Du får en liste over migrænevenlig mad, inspiration til måltider, hvis det er kosten, du vil arbejde med og masser af sparring. Jeg anbefaler, at du får støtte i din proces. Det gør det lettere at holde fast i din beslutning. 

Jeg har omfattende viden på området og også personlig erfaring med at få færre og mildere anfald, når jeg lever migrænevenligt. Vil du selv teste, om du har har fødevaremigræne ved at afprøve udelukkelsesdiæten, så kan du købe den hos mig for 129 kr. Kontakt mig på www.gittebsk.com/kontakt.


Fokus på løsninger

Du skal være klar til at gå på detektivarbejde i dine vaner for at kortlægge dine triggere. Du kan med fordel sætte en intention, inden du går i gang. Dvs. en motivation du kan bruge, når du synes, det er lidt bøvlet. Husk på, at når du finder en af dine triggere, så får du samtidig mulighed for at forebygge migræneanfald. Enten ved at få færre anfald eller mildere anfald. Det er livskvalitet. En intention kan f.eks. være “Jeg passer på mig selv og får mulighed for at forebygge migræneanfald”.

Kærlig hilsen Gitte (og Malene) 

Ps. På min Facebookside https://www.facebook.com/GitteLoneHildebrandt/ deler jeg tips, redskaber og opskrifter til at leve migrænevenligt. Jeg håber, du vil følge med.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar