Paleolivet: Hvorfor købe, når du kan lave det bedre og billigere selv?

søndag den 20. november 2016

Hvorfor købe, når du kan lave det bedre og billigere selv?


Du kender det nok godt? Du er nede for at handle. Du rækker ud efter dåsen med kokosmælk og smider den i kurven. Senere møder du den dyre mandelmælk og de andre ting, du bruger i dit køkken.

Du ærgrer dig lidt over, at der ALTID er et eller andet andet end bare kokos og vand, i de dåser med kokosmælk (eller er det bare mig? Når du der rent faktisk findes udgaver med bare det)
Du ægrer dig over prisen på mandelmælk og hvorfor der også her, skal være andet end mandler og mælk i kartonen.

Det kunne også være ketchuppen, barbercuesovsen og alle de andre færdigvare vi køber på flasker og dåser, du havde disse oplevelser med.

Mange af dem, kan vi faktisk lave selv.
Og det er ikke engang så besværligt, som du måske tror.

Jeg har samlet et par eksempler her:

KOKOSMÆLK:
Kokosmælk er faktisk virkelig nemt at lave. Helt uden tilsætningsstoffer. Du kan fryse det ned i isterningebakker, hvis du gerne vil have noget ved hånden. Se hvordan her: KLIK for opskrift på hjemmelavet kokosmælk.

MANDELMÆLK:
Den bedste mandelmælk i verden, er den du selv laver. Og vil du hellere have solsikkekernemælk eller nøddemælk, så er metoden faktisk den samme.
Se hvordan her: KLIK for opskrift på hjemmelavet mandelmælk.
Bonustip! Prøv at riste hasselnødder og lav mælk efter opskriften her. Nougatmælk.. uhmmmm!

KETCHUP:
Lav din egen ketchup. Det smager virkelig godt! Du gemmer den i pinligt rene glas, du har skoldet først og tager ketchuppen op med en ren ske, for længst mulig holdbarhed (eller fryser ned i mindre portioner).
Jeg er bare ikke sikker på, den behøves at kunne holde så længe, for den smager ret godt!
Se her hvordan: KLIK for opskrift på hjemmelavet ketchup

MARMELADE:
Uden for sæson laves den fint at frosne bær, så ingen undskyldning her.
Se her hvordan: KLIK for opskrift på hjemmelavet marmelade

BARBECUE SOVS:
Jeg har altid ELSKET barbecue sovs. Den der lækre blanding af sødt, stærkt, krydret og syrligt. Selv som barn, var det en af mine favoritter. Så jeg blev ret glad, da jeg opdagede, at sådan en kan du også lave selv.
Se her hvordan: KLIK for opskrift på hjemmelavet barbecuesovs.

MAYONNAISE.
Efter jeg fik knækket koden til hvor nemt, det er at lave hjemmelavet mayo, har jeg lavet det 1000 gange siden. Det er virkelig nemt. Og jeg har optaget en film, så du kan se det med din egne øjne!  Jeg bruger mayo´en til 1000 ting. Jeg leger med smagen og tilsætter hvidløg, chili, urter, ketchup eller hvad der nu passer mig.
KLIK for opskrift på hjemmelavet mayonnaise


Det var mine forslag.

Nu til dig:
Sidder du tilbage og tænker: "Men hvad med...?" fordi du tilfældigvis ved hvor nemt det er at lave netop det. Så del med os andre. Lad mig høre, hvad du altid laver selv, fordi det er meget bedre end at købe det!


Kærlig hulehilsen Malene

Ingen kommentarer:

Send en kommentar