Paleolivet: Kan stenalderkost bruges som slankekur?

søndag den 28. december 2014

Kan stenalderkost bruges som slankekur?


JA - du kan sagtens tabe dig med stenalderkost. De fleste der starter, vil se resultater ret hurtigt.
Hvis du skal i gang med at spise Paleo / Stenalderkost, og det hele stadig er nyt for dig, så kig forbi listen her først:

 GODE RÅD TIL AT KOMME I GANG MED STENALDERKOST

Hvor meget og hvor let du taber dig, afhænger naturligvis af dit udgangspunkt. (Er du normalvægtig eller overvægtig? Hvis du er undervægtig kan det også bruges til at rette op på din vægt)

OG.

det afhænger også stadig af, hvad du fylder på tallerkenen.

Succeshistorier - om vægttab med stenalderkost


Da jeg startede med stenalderkost for 3 år siden, fik jeg lynhurtigt en fladere mave og bukserne sad bare bedre.
Men tag også lige et kig på disse succes-historier her, hvor vægttab blot er en side-gevinst, fordi de har opnået langt større forbedringer for deres helbred end blot vægttab:

Nynnes succes historie
-som bl.a. har stoppet betændelse i rygmarven!!, sluppet af med appelsinhud og tabt sig

Camillas succes historie
-som bl.a har kæmpet med rygsmerter, stærk medicin og voldsom forstoppelse og tabt sig lyhurtigt i starten.

Det virker mindst lige så godt for mænd. Min egen mand gennemførte en Whole30 (30 dage hvor han kun spiste ren paleokost) sammen med mig og tabte flere kilo (Han spiser ellers almindelig til frokost og også nogle morgener).

Snart vil i også, her på bloggen kunne læse en historie om Jimmi - som har opnået et temmelig stort vægttab. Resten af historien må i vente med (Jeg vil jo gerne have i kommer tilbage til bloggen en gang i mellem)


Faldgrupper


Hvis du er i gang med stenalderkost og det slet ikke kan ses på figuren eller vægten, er der stor sandsynlighed for, at du er faldet i en af følgende:

#1. Erstatninger lige over
Den største faldgruppe indenfor kostomlægning til stenalderkost, er at forsøge at få al din mad til at ligne "det du spiste før".
Hvis du erstatter alle rugbrødsmadderne med stenalderbrød. Spiser lige så mange søde sager som før, men blot i "stenalder-udgave", vil det blive sværere at tabe sig.
Afhængigt af hvad du spiste før, vil det måske virke. Der er en del eksempler på folk der starter sådan, men i længden holder det ikke.
I stedet bør du fylde din tallerken op med en håndflade protein (fisk,kød,æg), lidt godt fedt og en masse grøntsager - til alle måltiderne.

#2, Du går efter en 80/20 % fordeling, men ender måske på 50/50%
Du kan opnå mange af fordelen ved at skifte til stenalderkost, og gå efter at mindst 80% af det du spiser, er indenfor rammerne. Det gør det nemmere at navigere socialt og måske drikke et glas vin eller hvad der nu er vigtigt for dig. Men det kan nemt blive en farlig glidebane, hvor 80% ligeså stille udvikler sig til at blive 75% til 70% til 60% osv.

#3. Du spiser for meget
Lad mig lige starte med at pointere, at kosten er naturligt appetit regulerende, og langt de fleste spiser sig blot mætte og glade og får deres appetit under en kontrol med stenalderkost.
Udfordringen er hvis meget af det du indtager, bliver indtaget af de forkerte grunde.
Dette er mit ømme punkt, og her jeg virkelig skal være opmærksom.
Er du meget stresset, vil din krop automatisk øge din appetit og stoppe din fedtforbrænding = nærmest umuligt at tabe sig.
Eller måske gør du som jeg, spiser lidt når der er følelser du ikke vil møde. Du er træt, eller der er et eller andet du ikke orker at forholde dig til. Som eksempel kan jeg bruge det, at lave lektier med min ADHD-søn. Det er virkelig hårdt og anstrengende. Så snart jeg ved, der ingen vej er uden om opgaven og nu skal vi igang, så får jeg den største trang til lige at spise nogle nødder/noget chokolade eller lign. Det kan være tusind andre ting der tricker dig, prøv selv at være opmærksom.
Jeg kunne skrive en hel meget lang blogpost, bare om dette emne.

#4. Du sover for lidt eller for dårligt.
Der er bare ingen vej uden om! Du skal altså sove nok. Hvis du kæmper mod dit vækkeur hver morgen, så sover du ikke nok! Så enkelt er det. Og mangel på søvn, springer alle dine appetitsikringer og bringer dit direkte til faldgruppe #3. Nemlig, du spiser for meget. Og ret hurtigt også det forkerte.

University of Colorado påviste sidste år, at:
 bare et par timers for lidt søvn i et par dage i træk er lig med at vægten går op.
(Kilde: http://www.colorado.edu/news/releases/2013/03/11/less-sleep-leads-more-eating-and-more-weight-gain-according-new-cu-boulder)




#5, Du cardio træner for meget.
Yep, den er god nok. Flere timers ugentlig cardiotræning, kan faktisk nemt stresse din krop og få den til at holde på fedtet. Måske er det effektivt i starten, men sjældent på sigt. Som kloge Anna Bogdanova siger (sammen med en masse af sine ligeså kloge kolleger) så er noget kort intensiv styrketræning langt at foretrække. (og giver dig tilmed efterforbrænding!).
Og elsker du at løbe, så er kort interval spurt super.

#6, Alkohol
Drikker du alkohol flere gange om ugen, kan det være en stopklods for dit vægttab. Når du drikker alkohol vælger kroppen det som første prioritet at forbrænde dette, og har du samtidig fået rigeligt kalorier, kan det godt være, de ender i fedtdepoterne. Desuden forværre alkohol faktisk din søvn (selv om det oftest føles modsat) og så kan du ligge #4 oveni.




Flere ideer


Hvis du stadig er lidt bange for at få for meget fedt, så læs lige med her:

Blog-indlæg om hvorfor fedt er sundt


Synes du det er svært at komme igang? Så vil jeg anbefale dig, at starte med morgenmaden. Det har jeg skrevet lidt mere om her:
Stenalderkostprincipper for morgenmad

Her er hvad jeg selv skrev på bloggen om hvor fantastiskt det hele er, da jeg gik i gang:

Hulekvindens dagbog: Livet er fantastisk

Hvis du er i tvivl om fødevarer, som fx peanuts, quinoa, soya, ærter osv, findes der en del links i bunden indlægget med tips til stenalderkost. Find det her:

Tips til stenalderkost / Paleokost


Har du svært ved at komme i gang?


Hvis du har svært ved at komme i gang og ikke rigtig kan se, hvordan du skal nå dit mål, kan coaching være en mulighed.
Her får du virkelig effektiv hjælp til at finde svarene i dig selv og ligge en plan.

Jeg er pt halvvejs gennem min coaching uddannelse og har allerede trænet meget. Vil du gerne have en prøve coaching, tilbyder jeg coaching over skype til en billig penge, for dig der har et kost eller sundsheds mål at nå i 2015. Det behøves ikke være Stenalderkost, blot det der føles rigtig for dig.

Jeg kan kontaktes helt uforpligtende på malene (a) paleolivet.dk eller 2299 8020

Hulehilsen Malene




Affiliatelinks

3 kommentarer: