Paleolivet: Pulled duck i stegeso

mandag den 3. november 2014

Pulled duck i stegeso


Pulled duck - det nye sort?

Det er på tide at forny Pulled pork. Det fås jo alle steder efter hånden. Nu står den på pulled duck i stedet. Det er total yummi - og nemt!
I hvert fald når du gør det på Paleolivets måde!

Jeg testede min ide af på min svigerforældre. Og når både svigerfar og svigermor spiser op - så er den godkendt.


Normalt eksperimentere jeg først på hulefamilien hjemme, før jeg lader det gå ud over gæsterne, men jeg var lidt modig denne gang. Det virkede bare så oplagt, at det måtte blive godt.

Du kan servere med noget rødkåls-salat af en art, hvis du vil blive mere julet eller i "mad man spiser til and"-hjørnet. Det kunne være denne salat: Rødkål med mandarin og karse.

Eller du kan bruge den klassiske og servere cole slaw. Og måske et par ovnbagte rodfrugter i stedet for den næringsfattige burgerbolle, som de fleste sværger til.

Vi kan også godt lide, at have en syrlig sovs at hælde over. Brug din egen eller brug opskriften i bunden af indlægget.

Men først, opskriften på Pulled Duck

Paleo pulled duck i stegeso


1 and (jeg brugte 3,4 kg, men det kræver du har en stor stegeso, en mindre and kan gøre det)
3 løg eller porre
10 tørrede abrikoser
2 tsk salt
2 spsk paprika
1 tsk røget paprika
1 stort fed hvidløg
kogende vand

Hæld vand i din stegeso, så den lige kan stå og suge fugt hvis den ikke er glaseret.
Rens løg/porre og skær i skiver.

Lig abrikoserne i et højt glas/beholder du kan få din stavblender ned i. Overhæld med kogende vand. Kun så det lige dækker. Lad stå et par minutter så abrikoserne bliver bløde.
Tilsæt de øvrige krydderier/presset hvidløg. Det hele blendes til en tyk pasta.

Tøm stegesoen for vand. Fordel løg/porre i bunden. Smør anden ind i abrikospasta og lig den i stegesoen. Låg på.
Ind i ovnen på 110 grader i ca 8 timer. (Lidt tid fra eller til er ikke afgørende, så skal den passe sig selv mens du er på arbejde, så lad den roligt få en time mere).



Tag stegesoen ud af ovnen og pil anden fra skroget og træk den i strimler ligesom med pulled pork. Brug fx to gafler.


Der var meget væde i bunden af vores stegeso. Jeg hældte en stor del fra.
Men en smule af væden, blev blandet med and og porre ved servering, så det føltes ekstra saftigt.





Eddike sovs


1 lille ds koncentreret tomatpure
1 tsk røget paprika
1 dl æblejuice
l dl æblecider eddike
1 spsk honning
½ tsk chili

Rør det hele sammen og smag til. Server det i en lille kande, til at hælde over kødet.




Thats it.
Så er det bare ud og købe en and. Måske skal den først tø op.
Og så få inviteret et par gæster.
Der er rigeligt til 8 mennesker.

Hulehilsen Malene



 
PS.  Jeg har lavet en guide med "Tips til din stegeso" Du kan hente den gratis HER











Mælkefri, glutenfri, kornfri, æggefri. Indlægget indeholder affiliatelinks.

2 kommentarer:

  1. Har nu prøvet denne fantastiske opskrift. Men tænker om der er noget man kan bruge alt skroget til, som regel koges det til fond, men da jeg aldrig laver sovs, så har jeg ikke rigtigt noget at bruge andefond til - eller har du gode ideer til hvad man kan bruge andefond til?

    SvarSlet
  2. Ja @christina Jung. Jeg bruger andefond til gryderetter og der hvor jeg ellers ville bruge bouillon. Nogle gange tilbereder jeg grønt, ved at stege det lidt og så lige hælde en slat fond på, til det bliver mørt og får smag.

    SvarSlet