Paleolivet: Krydderiblandinger og salviesalt

lørdag den 18. oktober 2014

Krydderiblandinger og salviesalt


Jeg elsker at have færdige krydderiblandinger stående.

De får hurtigt ben at gå på i mit køkken. Når jeg lige står, og skal til at tilberede et eller andet "almindeligt", får det et nyt twist, med en krydderiblanding. Uden at jeg skal stå og tænke, hvordan skal jeg nu kombinere...
(Ja, der er faktisk dage, hvor jeg ikke gider finde på nyt!!)









2 Gode blandinger .. og en salt

I dag får du et par krydderiblandinger fra bogen "Stenalderkost" som jeg har anmeldt her.
Blandingerne kan bruges til opskrifterne i bogen. Så er det virkelig hurtigt at smække noget lækker mad sammen. Men der er masser flere muligheder, selv om du ikke har bogen.(Den er nu ellers god) Se forslag under de forskellige krydderblandinger.
Jeg har allerede brugt den første portion af mine op (Pikant blanding)!


Salviesalt

1 håndfuld frisk salvie eller timian
skal af 1 citron
100 g havsalt


Blend sammen - tør i ovn (50 grader 1 time eller 2)- blend igen

-> Kan bl.a bruges til æg, spinat eller nedenstående krydderblanding.

Pikant krydderiblanding


2 spsk salviesalt (eller timiansalt)
1 spsk hvidløgspulver
1 spsk løgpulver
½ spsk paprika
1 tsk peber

-> Brug fx til laksedeller (>>opskrift på laksefrikadeller her<<), morgenæg, stegt spinat, når du skal stege et par kyllingebryster eller kyllingelår.








Karry krydderiblanding

1 spsk karry
1 spsk løgpulver
1 spsk paprika
½ spsk kanel
1 spsk havsalt

-> Brug fx til bagte søde kartofler eller fisk. Du kan også give dine lammekoteletter et twist med denne blanding.

Et lille tip!
I stedet for at købe alle krydderierne i små bitte dyre glas i dit supermarked, kan det faktisk tit betale Helseplus.dk har de faktisk de fleste af ovenstående krydderier i 100 g´s poser til en billig penge. Så hvis du alligevel skal fylde lageret med gode sager, så snup et par poser med. Jeg benytter også gerne enhver lejlighed til at fortælle, at det, du køber som HUSK i dit supermarked, er det samme som det der hedder  loppefrøskaller. ( Det er også billigere hos helseplus.dk. Gæt selv hvem der er min favorit helse-pusher :-) Hvis du vil have "Den gule HUSK", smider du bare dine loppefrø en tur i blenderen! = endnu flere penge sparet.




Har du set anmeldelsen?
Hvis du ikke har læst anmeldelsen af kogebogen, finder du den her: Anmeldelse af Stenalderkost

Vil du have flere krydderblandinger?
Prøv en anden god krydderiblanding: Tacoblanding

Hulehilsen Malene






Indlægget indeholder affiliate-links. Det er links til hvor jeg selv handler, fordi jeg synes prisen af god. Handler du gennem disse links, støtter du bloggen UDEN at det koster dig noget! Så tak for det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar