Paleolivet: Skyhøj forbræning. Status for uge 1

fredag den 26. september 2014

Skyhøj forbræning. Status for uge 1


Det var det. Uge 1 er klaret - done - overstået.
(Hvis du ikke har læst mit indlæg, om hvorfor jeg er startet på Skyhøj forbrænding-programmet, må du hellere lige kigge forbi dette indlæg: Jeg er død frustreret)

Status uge 1

Men tilbage til ugen.
Og det var jo nemt!

Altså - pånær lige...

-at det med søvn, skulle prioriteres. Og jeg faktisk har haft gevaldige udfordringer på min søvn i denne uge. Har ikke kunnet sove. Gik til sidst og drømte om at løbe en eftermiddagstur, bare fordi så ved jeg, at jeg bliver så dejlig træt om aftenen. Jeg spiser allerede magnesium, som ellers kommer på programmet senere i forløbet, så det er ikke der den halter. Det er nok nærmere omvæltningerne i mit liv. Men det korte af det lange var, at jeg savnede den der dejlige følelse, jeg får i kroppen når jeg har brugt den til noget. (fx trænet 1 time eller løbet en tur)

-at jeg stadig ikke har lært at spise protein til mit eftermiddagsmåltid. Det er der nogen, der har forsøgt at lære mig før Anna. Men hold da op hvor er det svært. Om eftermiddagen er det som om min krop siger: Fedt og kulhydrat? Ja tak. Protein - nah, det har jeg ikke lyst til lige der.
Så jo, jeg har da spist lidt protein til dette, mit mindste måltid, men ikke i nærheden af en håndflade.

Det gode:

- Øvelserne har faktisk været dejligt afslappende. Og er du da vimmer mand. At træne 15 min i det tempo, er godt nok så overkommeligt, at det næsten er kedeligt.  Den første fodstræk øvelse, fandt jeg faktisk lidt ubehagelig, og holdt den ikke i 30 sek. Gik efter 20 sek. Tænker den er ubehagelig, fordi det er tiltrængt. Jeg kan faktisk godt få krampe eller krampelignende tilstande i mine fødder om natten.
Jeg har rullet rundt, og overkropsrul, må altså ha lidt hjælp fra hælen, for at hive hele kroppen rundt. Tænker det er fordi, min underkrop er noget større end min overkrop. Jeg er af den slags, der faktisk er meget tæt på at have den der 70% forhold ml mave og hofter. Udfordringen er bare, at hofterne er meget brede :-)

-Maden. Dejlig simpel opgave. Jeg har fokuseret lidt ekstra på det protein, i forhold til hvad jeg plejer. Normalt veksler jeg lidt mellem at spise mig mæt i fedt eller protein til mine måltider (selv om de altid indeholder begge dele).
Men pyh! Jeg er pt inde i et lille afhængighedsforhold til mørk 80% chokolade. Altså, nu er det sådan, at jeg anser det for ok, at bruge lidt mørk chokolade i sin Paleo kost. (Hvis man nu fx laver sådan en gang bananbrød eller i anden anledning, skal gøre det lidt hyggeligt). Men at spise op til 40 g om dagen. Hver dag. Puha. Nu har jeg indrømmet det. Mængderne er ikke gode.

Jeg har været der før. Ved at det gælder om at beslutte sig for at stoppe. Og efter 2-3 dage, er mit forhold til chokoladen normaliseret. Men nuj hvor er det svært, faktisk umuligt, lige at finde den rygrad efter flere nætter med dårlig søvn og en enkelt nat nærmest uden søvn. (Helt ærlig, jeg sad til sidst og arbejdet med noget virkelig kedeligt kvalitetssikring ml kl 2.30 og 4 om natten. Og jeg var bare lysvågen. Troede ellers, at det ville være kedeligt nok, til at få mig tilbage i seng. Jeg var ikke engang overvældende træt, da jeg gik på arbejde næste dag).

-Frisk luft. Når nu jeg ikke må motionere, har jeg til sidst forsøgt at gå noget mere, i håb om at det ville hjælpe på søvnen. Gå ude i naturen. Det har været dejligt og afslappende. Jeg har rigtig fået nydt det dejlige friske efterårsvejr. Må finde tid til at gå nogle endnu længere ture.

Læring:

- Det har været positivt for min stress, at jeg ikke har skulle finde tid til at tage til træning. Jeg har nydt, at ikke skulle passe det ind i mine aftener mellem madlavning, flytten rundt på børn til aktiviteter, madpakker og alt det andet man lige skal nå om aftenen i en børnefamilie.

Omvendt, har det også fyldt meget at jeg ikke måtte motionere. Og for første gang i mange år, har jeg ikke løbet "Støt brysterne". (Undskyld alle bryster)
Faktisk har det fyldt så meget, at jeg er blevet afklaret om hvilken type jeg vil køre programmet efter.
Nemlig type 2.
De sidste par uger, har mit træningsprogram nemlig typisk set ud som følger:
  • 1 times dans eller lign. cardio
  • 1 times bodyfit eller lign. styrketræning
  • 3 gange morgentræning bestående af 20 hoftevip øvelser, 30 ryg-kryds øvelser på knæ/hænder og 50 swings med en 16 kg kettlebell. (se illustrationer herunder).

20 af denne

30 af denne (15 på hver)










50 af dem. Uden pause - det er hårdt!
Se, det program kommer jeg jo ikke til at køre foreløbig. Så vidt jeg kan se, kommer man aldrig over 10 swings uden pause i Annas program.... (Man (læs jeg) er også lige ved at dø, når jeg nærmer mig de 50 swings)


Resultater:

Vægten har svinget lidt, både op og ned forbi udgangspunktet. Mave og hoftemål er uændrede.
Fordøjelse af uændret.
Søvn er værre.
Modet til at fortsætte - er der helt klart. Jeg tror på det og glææææder mig til at blive lidt mere udfordret.

Næste uge:

Så skal der lidt mere gang i øvelserne. Glæder mig (glæder mig endnu mere til at lege med min kettlebell igen).

Der skal justeres lidt på kulhydrater. Igen ligger kostforslagene jo tæt op af den stenalderkost jeg allerede spiser. Det hedder sig, at man skal begrænse fx frugt til en gang om dagen. Men jeg er lidt i tvivl om det også gælder, hvis man fx bruger lidt frugt i en salat.

Vædskebalance. Jeg skal sikre jeg får omkring 2 liter. Det bliver en overkommelig udfordring, da man gerne må tælle sin the med :-) (Måske skal jeg lige ha gang i et par af mine drikkeforslag her)

Ny status om en uge. Glæder mig.
Hulehilsen Malene
LINKS:
FIND bogen her: Skyhøj forbrænding
Læs om min begyndelse her: Jeg er død frustreret
FIND forslag til gode drikke her: Drikkeforslag



Affiliatelinks.

1 kommentar:

  1. Tak for at du deler dine oplevelser. Det er rigtigt rart at læse og følge med... Mit ønske er at starte mandag -og forhåbenlig klarer jeg alle ugerne =)
    Hvad spiser du af protein når du egentlig ikke har lyst? -og hvad tænker du, at du vil spise af protein?
    Jeg synes jeg har rigtig svært ved maden, når det bare er mad til mig selv - som jeg skal spise med mig selv. Så det kunne være rat med ideer.

    SvarSlet