Paleolivet: 8 Spiralizer tips og triks

lørdag den 3. maj 2014

8 Spiralizer tips og triks

Paleolivet Spiralizer uge.

I har måske luret at jeg er glad for min Lurch Spiralizer? Den største ulempe er selvfølgelig, at den som alle andre køkkenredskaber skal gøres rent bagefter.

Og det er jo slet ikke så sjovt, som at lege og lave spiraler, vel? Derfor...


Først et par rengøringstips. (På med forklædet - bind tørklædet om håret og tag gummihandskerne på - nu går der husmor i den.......Åh åh)

#1. Den er bare nemmest at få ren, hvis du skyller den straks efter brug. Hvis du, som mig, er lidt doven, kan det til tider være nok, til at få selve enheden ren. (Sådan nogle indtørrede squash spiraler, kan sidder VIRKELIG godt fast, hvis man lader dem indtørre)

#2. Indsatsene kan godt have lidt grønsagsrester siddende. Jeg har erfaret, at det er nemmest, hvis man bruger en korthåret forholdsvis stiv børste. Vup vup, så er det fikset.

#3. Sker det en enkelt gang, at der er noget, der sidder virkelig genstridigt fast i et af hullerne i indsatsene, så snupper jeg simpelthen et lille træ-grill-spyd i skuffen og prikker det ud. (I ved, de der spyd man får i en pose med 100 stk for ingen penge i supermarkedet!)

#4. Har din spiralizer taget farve efter grønsagen og er pludselig underlig gulerodsorange, selv efter rengøring? Så er der også hjælp at hente! Du hælder simpelthen lidt madolie på et stykke køkkenrulle eller en ren karklud og tørre hen over. Så er den klaret.

Tips til grønsagsspiralerne:

#5. Synes du godt det kan blive lidt meget, at hive din spiralizer ud og ind af skabet, hver gang, du skal bruge en bunke spiraler? Så lav en stor portion! De kan holde et par dage i køleskabet afhængigt af grønsagstype.  Jeg lavede fx spiraler til maden i går, og da jeg alligevel var i gang med håndsvinget, lavede jeg også lige nogle ekstra gulerødder og pastinakker og gemte i et par fryseposer. Så er det nemt at komme i gang med maden i dag. Eller lave en impulsiv gulerodssalat, hvis man bliver lækkersulten. (Ja!!! jeg synes faktisk det er lidt lækkert, lige at spise en gang spiralgulerødder med lidt citronsaft og rosiner på!! )

#6. Kæmper du med, at spiralerne nogen gange er FOR lange til formålet? Lig dem i en bunke og skær bunken over en gang på den ene led og en gang på den anden led. Så har de stadig længde, uden at være for små.
#7. Kæmper du med, at spiralerne, ikke bliver spiraler, men små stumper? Det gælder om, at starte med at give grønsagen en lige flade og sørge for at den sidder med midten mod indsatsen. Det er når den sidder skævt, at det går galt.

#8. Bliver spiralerne lidt for vandede? Der findes ikke en fits-all løsning på dette. Udfordringen er størst ved de mest vandede grønsager, som fx squash. Start med at tørre dem godt, men et pinligt rent viskestykke eller køkkenrulle. Du kan overveje, at undlade at varme dem op og simpelthen hælde sovsen over de rå squash. Hvis sovsen er godt varm, vil de blive let bløde, uden at afgive for meget vand.  Du kan også varme dem op I sovsen. Det kræver, at du har kort sovsen rigtig godt ind, så den er virkelig "tør" inden du tilsætter "nudlerne", så sovsen kan optage den ekstra væde.

Det var dagens spiralizer-tips. Har du et godt tip, jeg ikke har fået med? Eller en udfordring jeg ikke har dækket, så er du meget velkommen til at smide en kommentar herunder!

Mere om spiralizer:
Se også gerne min anmeldelse af Spiralizeren her:
Anmeldelse af spiralizer
Samt forslag til hvilke grønsager der kan bruges i din spiralizer:
Will it spiralize?

Kærlig spiralizer Hulehilsen Malene

Ingen kommentarer:

Send en kommentar