Paleolivet: Paleo morgenmad i en fart - 10 forslag i stedet for havregryn og brød

onsdag den 2. april 2014

Paleo morgenmad i en fart - 10 forslag i stedet for havregryn og brød

Mangler du ogå ind i mellem ideer til morgenmaden? Savner du, at det hele går lige så hurtigt, som den gang du bare skulle hælde havregryn i en skål og forsyne det med en passende mængde mælk?

I dag har jeg fundet 10 forslag til morgenmad, som kan klares inden for 5 minutter. Et par af dem kan endda spises på farten (men det bør vi nu altså holde os fra, ikke at jeg altid selv overholder det). For tiden bruger jeg selv mest forslag # 6, mens # 10 nok er det der går allerhurtigst.

Noget af det kræver lidt planlægning, som vidst bare er en af de ting, man må lære at leve med, når man vælger at ændre sin livsstil mod at byde sin krop det den har behov for - rigtig mad. (Jeg har skrevet lidt mere om udfordringer ved  den sunde livsstil og behovet for planlægning i indlæg her: KLIK for at læse indlægget. )

Når du alligevel forbereder, så forberede til flere dage/personer. Kog fx en hel pakke æg. Lav en kæmpe portion æggemuffins eller hønsesalat.

10 forslag til hurtig morgenmad:

1) 2-3 hårdkogte æg, 1 avokado, 1 tomat

2) Mavegrøden, som sættes over aftenen før og er lige til at spise næste morgen. Ligeså hurtigt som havregryn! (Spis evt et kogt æg on-the-side) for at få protein.

3) Grøn youghurt. I blenderen med avokado, banan, kokosmælk, spinat, frosnebær, citron, fedt og evt 1 æg. Toppes med kokosflager, nødder og evt kakaonibs. (Her er et par af eksempler på vores grønne yoghurt, men det er nemmest at lære et par tommelfinger regler, så man ikke skal kigge i opskrifter om morgenen, ikk!)

4) Tunsalat eller hønsesalat fra køleskabet fyldt i halve peberfrugter

5) Spinat steg i klaret smør (rigeligt!) og toppet med rejer (husk at tage op af fryseren dagen før)

6) 3 Spejlæg og 2 tomater (Helt ærlig, smid dem på panden, så steger de færdig på 5 min. mens du laver kaffen, pakker tasken eller ligger makeup)

7) BPC (Bulletproof coffee), Chai latte eller Choko latte (De sidste 2 laver jeg efter opskrifterne hos madiharmoni.dk, den første holder jeg mig fra, for jeg kan ikke li kaffe)

8) Middagsrester, især supper og dem på hakket kød, synes jeg fungere fint til morgenmad

9) Æggemuffins eller æggekage, kan forberedes i større mængder og ligge klar i køleskabet, så kan de spises i toget/bilen/bussen/løbende hen af gaden, hvis det skulle være

10) Et par stykker røget laks med agurkestænger evt. andet grønt /frugt. (Den røgede laks skal helst være økologisk eller vild- tjek i hvert fald lige indholdslisten.)

For alle forslagene gælder, at du kan tilføje avokado eller en håndfuld oliven, hvis du har brug for mere fedt om morgenen (for nr 2 og 3, skal de altså ikke blandes i. Hi hi)

Kunne du bruge de 10 forslag? Hvad er din morgenmadsfavorit? Smid gerne en kommentar og del med os andre, hvad der virker for dig (eller ikke virker)! Jeg vil elske at høre fra dig.

****************
Sommer sund - kom og vær med!

Overskudslivet (min anden side) afholder en sundhedschallenge der starter 15. maj. Et kæmpe boost til din sommersundhed, der hjælper dig med at få de helt grundlæggende vaner på plads!
Du får 10 let implementere bare skridt, der kan sikrer dig mere energi og overskud til at gå sommeren i møde. Det koster gratis. Og der bliver ekstra spas i den tilhørende facebookgruppe.
Er du med på den? Så meld dig nu, inden det er for sent. Brug linket her:

Glutenfri, mælkefri, sukkerfri

Ingen kommentarer:

Send en kommentar