Paleolivet: Paleo Ris taffel

fredag den 14. marts 2014

Paleo Ris taffel


På trods af næsten 3 år med Paleomad, kan jeg godt få sådan lidt præstationsangst i forhold til at skulle lave mad til folk der dagligt spiser alt "det forbudte". Især børn anser jeg som hårde dommere. Det er faktisk også derfor, at jeg engang i mellem prøver at huske, at fortælle jer, hvordan mine børn har taget i mod maden.
I lørdags skulle jeg passe min 3 nevøer på 7, 5 og ½ år. Hulefar var stukket af, så der stod jeg, og skulle gøre i alt 6 børn glade. Den måtte jeg lige i tænke boks over. Her skulle der for alvor leves op til Paleolivets motto:
Sjov, sund og nem mad til hele familien

Så slog det mig: Ristaffel -en klassikker. Og en børnefavorit. Der er noget med de små skåle og alle valgmulighederne der bare tiltaler børn (og en del voksne som mig fx, især hvis jeg må tage det hele og ikke skal vælge). Det tager ikke engang særlig lang tid at lave. Alt efter dine gæster kan du vælge at servere den med blomkålsris (Det spiller bare 100% her! Det er et af de steder, hvor du ikke savner ris!) eller er du skrækslagen for at skræmme de små gæster, kog almindelige-ikke-spor-Paleo-ris. (Som må anses for en uskadelig madvare til små aktive børn).

Her kommer så mit bud, på en børne- og Paleo-egnet ristaffel:

Til ca 4 personer

Karry-kyllingsovs:
500 kylling i mindre stykker
1 dl vand
4 dl kokosmælk (= 1 dåse kokosmælk eller lav selv som her)
1-2 hakket løg
1 tsk gurkemeje
2-4 tsk karry (alt efter hvor stærk den skal være, og hvor stærk din karry er)
1 fed hvidløg (kan undværes)
Salt og peber
1 lille revet æble (med skræl)
Fedtstof til stegning (fx kokosolie eller klaret smør)

Svits karryen af i fedtstoffet. Tilsæt kylling, hvidløg og gurkemeje. Brun hurtigt. Tilsæt løg og lad dem simre et par minutter til de er blevet klare.
Tilsæt kokosmælken og lad det hele simre videre i 15-20 min. Vurder undervejs om du har behov for vandet. Hen mod slutningen tilsætter du det revne æble og smager til med salt og peber.


Server med blomkålsris
Blomkålsris:
1 blomkål
fedtstof, fx kokosolie eller klaret smør
Salt
Riv blomkålen i foodprocessoren. Steg den kort i fedstoffet på panden med lidt salt eller overhæld med en gang kogende vand m lidt salt

Husk også det vigtigste tilbehør i små skåle.

Forslag til tilbehør: (Du behøves ikke det hele)
Almindeligt kokosmel, gerne ristet på panden
Peberfrugt i tern
bananskiver
Ristede cashews (opskrift her)
Rosiner
Bønnespirer (kan også koge med i sovsen det sidste minut, hvis ungerne kan li det)
Hakket purløg
Mango tern
sukkerærter
Agurketern
Æbletern
grønne ærter
mango chutney, hvis du kan finde en der er paleo ok (Her er et forslag til en DIY Chutney på engelsk: http://bipolarpaleo.blogspot.dk/2011/10/tangy-mango-chutney.html )

 
 
 
Og børnenes dom:
Alle børn: spiste med stor fornøjelse, og selv ham på 5 der ellers påstod ikke at kunne li kylling, spiste både sovs og kylling!
Mor her: Ah, det var godt. Og overskueligt at lave. Teenageren hjalp endda til!
 
 
Ps. Til jer der bekymrer jeg om børnenes ve og vel, kan jeg tilføje, at lille Otto på ½ år, blot fik sin sutteflaske og medbragte mos. Det var han vidst tilfreds med. (Se nederste foto)
 
Har du spørgsmål af nogen art, er du mere end velkommen til at smide en kommentar, så vil jeg gøre mit bedste for at hjælpe.
 
¨~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~¨
Hvis du gerne vil vide besked, når der kommer en ny opskrift her på bloggen, kan du like Paleolivet på facebook.    Like Paleolivet via facebook her. KLIK
 
Eller følge vi bloglovin her:   Bliv bloglovin følger her. KLIK
 
Eller simpelthen indtaste din e-mail i den lille boks øverst til højre her på siden. Så får du automatisk en mail, med det nye indlæg.
¨~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~¨
Bonus-billede. Se bare Otto - han har det godt!
 
Glutenfri, mælkefri, sukkerfri 

1 kommentar: