fredag den 22. november 2013

Tips til at hacke en almindelig madplan

Føler du verden snyder dig for en masse ting når du spiser Paleo?
Det gør jeg i hvert fald engang i mellem. Jeg ser den ene opskrift efter den anden,og aviserne er fulde af "gode ideer" og madplaner.

Men trickset er at lære at bruge det er der og blot omskrive det til dit eget behov.
Lad os se på et eksempel. Jeg sad fx den anden dag, og kiggede på Søndagsavisens madplan. De er generelt gode til at lave en plan med varieret kød/fisk og grønt, men der er jo altid stivelse (korn/kartofler/ris) som tilbehør.


Du finder planen med opskrifter her:
Søndagsavisens madplan uge 46

Overskrifterne er
MANDAG - Medister med mandarinsalat og flødekartofler
TIRSDAG - Dampet fisk og rødkålsmarmelade med rødløg
ONSDAG - Julekrydret lammegryde med kartoffelmos
TORSDAG - Kyllingebryst og rødkålssalat med perlebyg
FREDAG - Ribbensteg med kartofler og spicy rosenkål

Her er mit bud på en fortolkning:
MANDAG:
Medister: Det kan være svært at finde en Paleogodkendt medister men den kunne erstattet af økologiske pølser.
Mandarinsalaten: Den er fin, jeg ville lave min dressing af olie, tahin og citron i stedet for flødeost. Du kan også være mere avanceret og stille cashewnødder i blød en time, som du blender og blander med lidt salt og citron - fin flødeost!
Flødekartofler: Rodfrugter i kokosfløde

TIRSDAG:
Fisk: Ja, det er bare at følge anvisningerne
Rødkålsmarmelade: Sødes med dadelmasse og/eller honning i stedet for sukker
Brød: Den er lidt sværere, du kan fx bruge et af de blødere paleobrød her på bloggen. Fx det her gulerodsrød. Eller pulp-brødet.
..eller lave en gang rodfrugte-fritter /pastinakfritter eller simpelthen servere dampet broccoli eller blomkål

ONSDAG:
Lammegryde - wauw, det lyder godt, må afprøves snarest! Bare brug en ordentlig olie til stegning, så kan den bruges som den er.
Kartoffelmos - jamen en rodfrugtemos eller en blomkålsmos er da meget bedre.  (Ja, du ku jo hoppe ud i det, og prøve blomkålsmosen, hvis du ikke har smagt den endnu. Den er virkelig god, hvis du følger retningslinierne i indlægget her. Jeg ville dog springe rosmarinen over aht de mange krydderier i lammegryden)

TORSDAG
Kyllingebryst: Igen bare steg det i noget sundt.
Rødkålssalat med perlebyg: Jeg ville simpelthen springe perlebyggen over og tilsætte mere rødkål eller måske hvidkål for en blidere smag.

FREDAG:
Ribbensteg: Bare du køber noget øko eller frilands, så skulle den jo være home-safe
Kartofler: Det første jeg tænker er bagte jordskokker, men det kunne også være søde kartofler eller selleri-fritter.
Spicy rosenkål.  Nuj - det lyder også godt ikke?  Hvis du bruger honning i din Paleokost, er den jo nem nok, så bruger du bare den i stedet for sukker. Ellers skal du finde en anden måde at få lidt sødme til retten. Det kunne fx være at stege sammen med lidt tørrede abrikoser i fine tern.

Ellers kan jeg anbefale Rosenkålspanden her fra bloggen.

Hmm, det var jo egentlig ikke så svært vel?
Jeg er i hvert fald selv klar til at putte et par af retterne på menuen i næste uge!

2 kommentarer: