Paleolivet: Daddelkugler

onsdag den 28. november 2012

Daddelkugler


I denne juletid er fyldt med søde sager, ikk? Jeg kan ikke helt holde hverken mig eller børn fra dem.
Men jeg kan sørge for at spise noget med naturlige ingredienser i. Til det formål laver jeg fx nogle daddelkugler. Mummms, dem er vi vilde med!

Jeg har faktisk lige været årets aller-favorit mor, fordi jeg lige listede en af disse her kugler i madpakken mens vi stadig havde nogle. Nøjs det var populært, ligemeget om man er 6, 10 eller 12 år!

Der findes en del opskrifter ude på det store net. Jeg laver dem lidt forskelligt fra gang til gang, men grundprincippet er som følger:

½ pakke dadler af den bløde slags
3-4 spsk kokosfedt
2-3 spsk kakaopulver (uden sukker-slagsen)
Hakkede nødder. Mængde efter lager og lyst
Kokosrasp. Kan udelades. Ellers et par spsk fulde...

Det hele blendes i en foodprocessor, til der bare farer en stor forvirret kugle rundt i maskinen.
Kuglen fiskes op og rulles til mindre kugler (her får du altså vældig fedtede fingre). Kuglerne kan rulles i kokosrasp eller hakkede nødder.

Variationer- tilsæt:
  • Tørret og friskhakket mynte
  • Lakridspulver
  • Revet appelsinskal og evt lidt saft
  • Kaffe
Fest:
Gør noget ud af din kokosmel/rasp.  Vend noget kokosrasp med lidt rødbede eller hindbær saft. Vend noget andet kokosmel med lidt gurkemeje blandet med 1 tsk vand. Nu har du pludselig både rødt, gult og vidt krymmel!

PS. Det skal bestemt betragtes som forkælelse til særlige lejligheder, hvis man som mig er en voksen med følsomt blodsukker og stadig har lidt fedtdepoter. Det er IKKE den slags paleomad du bliver slankere af... kun gladere end hvis du spiste alternativet!
De kan godt laves uden fedtstof, men dit blodsukker har bedre af, at det er med!

Velbekommen. Åh... jeg bliver helt lækkersulten...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar