Paleolivet: Hokkaidosuppe med kokosmælk

torsdag den 18. oktober 2012

Hokkaidosuppe med kokosmælk



Det er TID!
Tid til Hokkaidosuppe.
Mums.

Sådan en fætter er nem at lave i Paleoudgaven. Fx med Hokkaido, kokosmælk, chili. masser af hvidløg, lidt citronskal.

TIP! Du ikke behøves at skrælle din Hokkaido, bare skrub den. Den lille oplysning har i ændret mit forhold til den hårde lille fætter i den positive retning.


 

Paleo hokkaidosuppe med kokosmælk

 
 
1 hokkaido                                  

Jeg har toppet min suppe med lidt fint strimlet øko flæsk
 og masser af hakket persille og mynte fra haven.
1 løg                                        
1 l grøntsagsbouillon (eller hjemmelavet fond for ekstra sundhed)
1 rød peberfrugt
1 rød chili
1 spsk hel spidskommen  (eller stødt spidskommen )
1 spsk  hel  hel koriander (eller knust koriander)
2-3 dl kokosmælk (evt hjemmelavet kokosmælk)
salt og peber
olivenolie eller andet fedtstof
Evt: hvidløg, citronskal, citron
 
Skrub og vask Hokkaido. Flæk - med den store kniv her!- og fjern kernerne, enden og toppen. Skær resten af hokkaidoen i tern med skallen på.
Hak løg og peberfrugt i tern.
Skær chili i små fine tern.
 
Opvarm fedtstof og steg løg og hokkaidostykker et par minutter. Tilsæt salt-peber og bouillon til det dækker. Nu skal det passe sig selv i 25 min.
 
Imens varmer du en pande og rister spidskommen og koriander på den tørre pande.
Når de 25 min er gået hælder du krydderierne, chili og peberfrugt i suppegryden og koger 10 min mere.
 
Så skal suppen blendes jævn og lækker. Tilsæt kokosmælken (og evt hvidløg/citronskal). Varm op igen og smag til med ekstra salt/peber/chili og måske lidt citron eller æblecidereddike, hvis du synes suppen mangler syre.
 
Pynt og spis. Velbekomme!
 
 
 
Vil du have et par hokkaido-forslag mere?
  • Du kan lave en Paleokage med Hokkaido. Uhmmm
  • Eller bag dem i ovnen v 200 oC som tilbehør til aftensmaden. Inden bagning skæres de lidt op og vendes i en gang salt , peber, hvidløg og måske lidt chili. ca 30 min.
  • Du kan også bage dem med dip-mix. Det er helt suverænt. Se hvordan her.

Ps. Har du set jeg har en lille Pinterest-knap under indlægget, hvis du gerne vil gemme opskriften til senere?
 
 
 
Dette indlæg indeholder affiliate-links. Jeg har linket til krydderier jeg selv køber, fordi jeg synes det er lækre produkter, til en yderst rimelig pris (store mængder).

1 kommentar:

  1. Mmmmmmmm siger jeg bare ! Har lavet hokkaidofritter og mos den anden dag . I aften står den på butternut squash-fritter . For søren hvor er de altså lækre grøntsager !

    SvarSlet