Paleolivet: Frokost efter Stenalderkost principper

lørdag den 10. december 2011

Frokost efter Stenalderkost principper

Efter jeg havde skrevet indlægget om morgenmad, er jeg begyndt at tænke lidt over frokost.

Det er ret nemt for mig, at spise en god frokost efter stenalderkost-princippet på arbejdet. Kantinen har en stor salatbar og 2 varme retter og en pålægsbuffet. Jeg finder næsten altid noget der kan du. (Der er dog dage, hvor jeg synes der er mælk eller pasta i alle retterne).

Så er der de dage jeg arbejder hjemme. De fleste der arbejder hjemme, klarer sig sikkert med et par rugbrødsmadder, men den går jo ikke og hva så?

Jeg er personligt ret inspireret af Mark fra http://www.marksdailyapple.com/. Han foreslår en kæmpe skål salat til frokost, med masser af grønsager og noget protein. Og det er også sådan jeg tit gør. Og det kan blive ret eksperimenterende. For jeg blander tit bare løs af de grønsager der befinder sig i køleskabet.
Den anden dag fik jeg fx revet knoldselleri, lidt hakket grønkål, et par tynde strimler porre, mango i tern, lidt rødkål, en tomat, 3 skivede rå rosenkål, agurk, mandler, citron og skinke. (+ ALTID: salt, peber, sund olie)

Det smagte pragtfuldt!!!


Her er salaten jeg beskriver ovenfor.

Salat med grønlkål, kyllingerester, soltørrede tomater, oliven, jordskokker, mango, agurk, rødkål, majo. .. .
Jeg blander altså bare grønsagerne ret uhæmmet. En af de nemme proteiner er også at bruge tun. Det får jeg tit, for i min store familie, er der ikke altid rester nok, til at jeg kan få en god salat dagen efter...
Også røget laks er godt. Og har jeg været lidt overskudsagtig, så har jeg taget rejer ud af fryseren efter morgenmaden..
Glem heller ikke godt fedtstof. Salaten mætter bare bedre på den måde!

Men selv om jeg efterhånden har fået lavet mig en del gode mættende frokost salater, kan jeg stadig godt stå foran køleskabet ved frokosttid og tænke - hvad i alverden skal jeg spise?? Jeg GIIIIIDER ikke lave noget besværligt. Pyha.

Og så skal jeg lige bruge et par minutter til at komme i tanke om, at jeg da bare kan lave en salat og huske at det faktisk ikke tager ret lang tid at bikse sammen.
Og når jeg så er færdig, så tænker jeg - nåe ja, det var jo nemt.

I dag (lørdag) lavede jeg mig en salat, på samme tid som Klaus var om at smøre madder til sig selv.....Så igen - det med "jeg har ikke tid" er en dårlig undskyldning, som jeg stadig kæmper med.

Mangler du inspiration til at sætte din salat sammen efter årstiderne, vil jeg foreslå Paleolivets madpakkebog. Der er forslag til årstidssalater og 100vis af andre gode ideer til din frokost ;-).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar