lørdag den 12. november 2011

Ugen i mad

Jeg kan godt selv blive lidt forpustet af at blive ved med at finde på Paleo-egnet mad. Det sidder ikke helt på rygraden, det der med at undlade ris, kartofler, brød og pasta. Fornylig så jeg en amerikansk blog, hvor en havde beskrevet ugens middage. Det synes jeg egentlig var god inspiration, så det vil jeg også prøve!

Her kommer UGEN I MAD:

Mandag: Fik vi rester fra weekedens ovnret - se forrige indlæg. Med masser af spinat stegt i hvidløgssmør

Tirsdag: "Andebix". Vi fik nemlig også "And grillet i weber" i weekenden. Resterne blev skåret ud i små stykker og steg på pande med div grønsager, squash, peberfrugt, løg, forårsløg, hvidløg, gulerødder, hvidkål osv. Krydret med rød pesto og god tahin.

Onsdag: Kalkunlår fra Allegården. med saftige svampe med rødbedetråde (Opskrift fra Oscar Umahro, som er helt fantastisk. PRØV DEN! De kan se opskriften ved bladre i hans bog her: http://issuu.com/koekkenrevolution/docs/mere_k_kkenrevolution_fra_umahro , men køb bare bogen, den er fyldt med gode sager, der virker fint til Paleolivet) + nogle ovnbagte jordskokker.

Torsdag: Pandestegt rødspætte med ingefær gulerødder tilberedt som i opskriften her: http://everydaypaleo.com/2011/03/12/gingered-carrots-with-mahi-mahi/

Fredag: Slagterens gnaveben og ovnbagte rodfrugter med majonæse (Jeg har linket til en lynhurtigt lavet mayo, men vi bruger nogen gange den færdig lavede fra Rømer. Den indeholder koldpresset solsikkeolie, som ikke er det bedste, men bedre end så meget andet færdig mayo)
 


Lørdag: Lammekål og spinatsalat.

Kender i Lammekål? Det er virkelig nemt og smager SKØØØØNT, og så er det faktisk en billig ret. Hvilket jo ikke altid er tilfældet med stenaldermaden.

Alle mål er meget ca og kan varieres:
600 g hakket lammekød
3-5 fed hvidløg
3/4-1 hvidkål skåret i strimler
1-2 peberfrugt og/eller gulerødder i små tern.
Flere grønsager kan tilsættes, men det behøves ikke.(Ex tomattern, squash, løg, porre, aubergine)
Evt. kanel, spidskommen, chili
salt og peber

Brun kødet i en stor gryde, sammen med 3 fed knust/hakket hvidløg
Tilsæt kålen og mere hvidløg. Brun videre.
Når det er halv mørt tilsættes peberfrugt og det sidste hvidløg + salt + peber + lidt kanel + lidt spidskommen + evt. en lille bitte smule chili.
Brun lidt igen og smag til.

Alt dette burde ikke tage mere end max ½ time og det smager virkelig godt! For ikke at tale om, at kål jo nærmest er en super-food, som vi alle burde spise noget mere af!
Velbekommen.

Søndag: Jeg har taget en kæmpe vildsvinekøkke op af fryseren, som nok ryger i weberen. Hvad der serveres til, improviseres først i morgen, men nok noget med grønkål, for vi har fået en masse i vores grønsagskasse og svampe, fordi der ligger nogle i køleren og trænger....

Det er planen, at der skal være rester til et nemt måltid i næste uge.

1 kommentar:

  1. Hvor lyder det bare lækkert- masser af god inspiration- selv om weberen er sat i skuret her ;)

    SvarSlet