torsdag den 17. november 2011

Grøn morgenmad


Vores morgenmad i dag var grøn - RIGTIG grøn og smagte vidunderligt. En tyk smoothie fyldt med grønt og god fedt, kan være en super start på dagen, hvis du er kørt lidt sur i æg og kød.
(se også version 2 længere nede i indlægget!)

Se her hvordan vi laver den (og læs længere nede om 2013 udgaven)

Grøn mælkefri yoghurt i 2011 udgaven


Tyk tyk smoothie lavet af:
 avokado,
grønkål,
æble,
citron,
kanel,
vanilje fra urtekram ,
kokosfedt,
mandel eller kokosmælk(brug evt. en skrællet appelsin+ lidt vand i stedet),
proteinpulver(hamp udgaven)
+
Frosne sager: spinat, melon, vindruer, mango, kvart banan

Og så glemte jeg endda den kiwi jeg havde planer om også at smide i...
Men hele glasset med ca 1,5 l røg lige ned i mig og børn med stor fornøjelse.

Vi spiser det i skåle med hakkede nødder/mandler og kværnede hørfrø ovenpå. MMMuuummms.
Emil elsker også at putte havregryn på, men det springer jeg over og putter i stedet kokosflager (ikke kokosrasp) på. Helst de ristede..
Den holdt mig mæt i 3½ time!


Smoothie er den bedste måde i verden at få en masse grønsager i min lille Siljepige på 5 år. Og alle de frugter hun normalt ikke kan li. Faktisk, hvis du havde præsenteret hende for grønsagerne og frugten i denne smoothie enkeltvis, er det eneste hun ville have spist frivilligt formentlig æblet (men hun ville nok spørge om hun hellere måtte få en agurk først).

STATUS PÅ MIT PALEO-EVENTYR:
Vægten: Efter at have stået stille meget længe, ser det ud til, at den endelig er faldet ½ kg. Juhuuu. (Håber så ikke, det bare skyldes, at der har været færre træningsdage de sidste par uger)

Motionen: Løbetur lørdag, Puls/styrke træning mandag, tirs og ons: INGENTING, i dag: Zumba, I morgen: Cirkeltræning.
Kan simpelthen ikke tage mig sammen til at løbe når jeg kommer hjem og det bare er mørkt og koldt. Måske må jeg bare erkende, at det er en sommersport for mig? Men føler lidt, at det er for nemt at give op/bruge det som undskyldning

2013 UPDATE PÅ VORES YOGHURT:

Vi laver stadig grøn yoghurt med mellemrum. Dog uden rismælk nu.
Nedenstående består af:
avokado
spinat, flere håndfuld optøet.
æble
1 frossen banan
fedt
1 skrællet appelsin
vanilje fra urtekram
1 spsk tahin (giver smag og kalk!)
(jeg kan stadig godt finde på at tilsætte hampe-protein, selv om proteinpulver er på kanten af paleo. Alternativt kan man tilsætte 1 æg. Det kan ikke smages)

Drysset med kokos og cacaonibs.

Avokado og spinat, er en god base for en grøn morgenyoghurt. Så har du allerede noget fedt, noget grønt og noget protein fra spinaten. Derfra kan du lege, men lidt frugt skal der til for at peppe smagen. Både noget sødt og surt. Frosne hindbær er fx også godt. Og blåbær..
Frossen broccoli kan også nemt tilsættes.
 
 
Indlægget indeholder affiliatelinks. Jeg har linket til de mærker jeg selv bruger, og  Helseplus.dk som er den helsebiks jeg selv bruger, fordi jeg synes de har de bedste priser.

3 kommentarer:

  1. Hej Malene
    Hvilket forhold har du til frosne jordbær? - skolder du dem først? Jeg tænker her på at der har været en del sager om bakterier på jordbær, og de dø desværre ikke alle af at have været i fryseren.
    Min bror, som er uddannet indenfor planteavl og ser lidt af hvert, siger at han aldrig turde spise dem uden de er rengjort .
    Tak for din generøse delen ud og for gode tips :)
    Bedste hilsner
    Anne

    SvarSlet
  2. ups - glemte lige at trykke på knappen: underret mig :)
    Hermed gjort!

    SvarSlet
  3. Kære Anne. Jeg bruger de frosne bær direkte fra posen og har gjort det i årevis. Jeg tror du tager livet af de fleste vitaminer med en skoldning og du mister effekten af at de er kolde.

    SvarSlet